Найулюбленіший казкар
Дійові особи: Ведучий, Імператор, Перший міністр, Другий міністр, Дівчинка, Соловей (голос за кулісами), Слуга.
Оформлення: Книжно-ілюстративна виставка «Найулюбленіший казкар»;
портрет Х.К.Андерсена; різні видання його книг; ілюстрації до казок Андерсена, аудіозаписи звуків лісу і
голосів тварин і птахів .
У грі беруть участь дві команди – «Дикі лебеді» і «Олов’яні
солдатики».
Конкурс 1
«Зоряна година»
Ведучий читає питання і
варіанти
відповідей – команди радяться 10 секунд і піднімають табличку з номером правильного на їх погляд
варіанту відповіді. Жюрі оцінює точність відповіді. За
дострокову відповідь команда одержує
додатковий бал.
1. У якій країні жив великий казкар
Х.К.Андерсен?
·
Швеція
·
Німеччина
·
Данія
2. Назвіть казку, яка не належить
перу Х.К.Андерсена.
·
«Бридке каченя»
·
«Дикі лебеді»
·
«Золотий гусак» (Брати Грім)
3. Визначте, що не відноситься
до казки «Кресало».
·
Монети
·
Шабля
·
Олов'яний солдатик
4. З якої казки ця пісенька:
«Ах, мій милий Августін,
Все пройшло , пройшло , пройшло !»?
·
«Русалочка»
·
«Свинопас»
·
«Оле-Лукойє»
5. Хто з героїв Х.К.Андерсена
міг сказати про себе так: «Це було тоді, коли на наших вікнах зацвіли прекрасні троянди. Ми жили дружно і весело, але одного разу мені в око потрапив уламок
дзеркала тролів, і я все став бачити
злим і потворним»?
·
Кай
·
Герда
·
Солдат
6. Як звуть головного героя казки
«Золотий хлопчик»?
·
Петер
·
Йоганнес
·
Кай
7. На кого перетворилося бридке
каченя з однойменної казки?
·
на павича
·
на селезня
·
на лебедя
·
Конкурс
2
«Краса невимовна»
Команди повинні вгадати казку Х.К.Андерсена
по ілюстрації. У конкурсі можна
використовувати як роботи художників -ілюстраторів,
так і роботи учнів. Час на підготовку – 3 хвилини. Поки команди готуються, можна провести конкурс для
глядачів.
Конкурс для глядачів
1.
Про кого мовиться в наступних строчках:
«Інші сестри прикрашали свій садок всякою всячиною, яка діставалася їм із затонулих кораблів, а вона любила тільки свої яскраві, як сонце, квіти та прекрасного мармурового хлопчика, що впав на дно моря
з якогось загиблого корабля». (Русалочка. «Русалочка»).
«У одних панчохах він тихо-тихо підійметься по сходах, потім
обережно відчинить
двері, нечутно зробить крок в кімнату і злегка порсне дітям в очі солодким
молоком». (Оле-Лукойє. «Оле-Лукойє»).
«Бідна дівчинка стояла в селянській хаті
і грала зеленим листочком – інших іграшок у неї не було; вона проткнула в листку дірочку,
дивилася крізь неї на сонечко, і їй здавалося , що вона бачить ясні очі своїх братів.». (Еліза. «Дикі лебеді»).
2. Хто був сином старої
олов'яної ложки?
(Олов'яний солдатик. «Стійкий олов'яний солдатик »).
3. Хто це?
«П'ятеро з одного стручка» (Горошини).
«Бридке каченя» (Пташеня лебедя).
4. Яка казка починається
наступними строчками?
«Багато років тому жив-був на світі король; він так любив вбиратися, що витрачав на нові плаття всі свої гроші». («Нове плаття короля»).
«Жила-була дівчинка , миленька, гарненька, не дуже
бідна, і влітку їй доводилося ходити босоніж, а зимою – в грубих дерев’яних
черевиках». («Червоні черевики»).
5. З скількох розповідей складається казка «Снігова Королева»? (З семи).
6. Яка казка закінчується
наступними словами:
«Так сиділи вони поряд, обидва вже дорослі, але діти серцем і душею, а на дворі стояло тепле,
благодатне літо»? («Снігова Королева»).
7. Яку країну Андерсен називає «Лебединим гніздом»? (Данію).
8. У якій казці на
більярдному клубі з’явилася
вивіска «Вищий учбовий заклад»? («Про
те, як буря перевісила вивіски»).
Конкурс 3
«Бюро знахідок»
Ведучий:
Діти, уявіть, що вночі у
вас були гості і забули свої речі. Давайте повернемо їх власникам. Ви повинні
здогадатися, кому належать ці предмети.
Завдання для
команди «Дикі лебеді»: парасолька (Оле-Лукойє); горошина (Принцесі. «Принцеса на
горошині»); санки (Каю.
«Снігова Королева»); шкаралупа грецького горіха (Дюймовочці).
Завдання для
команди «Олов’яні солдатики»: паперовий кораблик (Солдатику. «Стійкий олов’яний
солдатик»); кропива (Елізі. «Дикі лебеді»); біла і червона троянди (Герде
і Каю. «Снігова Королева»); музичний горщик (Принцу.
«Свинопас»).
Конкурс 4
«Вгадай казку»
Гравці повинні визначити, до якої казки
відносяться підбірки слів. Час на підготовку – 3 хвилини. Поки команди готуються, проводиться
конкурс для глядачів.
Завдання для команди «Дикі лебеді»:
1. Сонце, сніг, лампа, скло,
дзеркало, ранок, троянда, ворона, олень, дружба. («Снігова Королева»).
2.
Трава, жаба, кільце, кропива, карусель, терпіння. («Дикі
лебеді»).
3.
Лебідь, яйце, мрія, качка, мороз, курка, вода. («Бридке
каченя»).
4. Матрац, карета, крісло,
злива, калоші, принцеса. («Принцеса на горошині»).
Завдання для команди «Олов’яні солдатики»:
1. Море, вітер, чаклунський
напій, біль, принц. («Руса-лочка»).
2.
Нора, польова миша, крило, ельф, квітка, ластівка. («Дюймовочка»).
3.
Дупло, відьма, собака, колиска, кремінь, трубка , принцеса. («Кресало»).
4.
Роза, соловей, горщик, тріщотка, принцеса. («Свинопас»).
Конкурс для глядачів
1. Як звуть головних героїв казки:
«Оле-Лукойє»
(Оле-Лукойє і Яльмар).
«Дорожній товариш» (Йоханнес).
«Снігова Королева» (Кай і Герда).
«Дикі лебеді» (Еліза).
2. Що бачить уві сні Хольгер
Данець, герой однойменної казки? (Все, що робиться в Данії).
3.
Чому головний герой казки «Сніговик» сумував по печі? (Тому що всередині у
Сніговика була кочерга ).
4.
Хто охороняв скрині з
міддю, сріблом і золотом в казці «Кресало»? (Собаки).
5. Назвіть п'ять казок, в яких
головними героями є
птахи . («Бридке
каченя», «На качиному дворі», «Дворовий півень і флюгер», «Соловей», «Лелеки»).
6. До кого відносяться ці слова
автора: «Не біда з’явитися
на світ в качиному гнізді , якщо ти вилупився з лебединого яйця»? (До лебедя з казки «Бридке каченя»).
7. Ким насправді була людина, що
пасла свиней в казці «Свинопас»? (Принцем).
8. У яких казках герой:
·
здобуває
собі щастя за допомогою собак? («Кресало»).
·
рятує імператора від смерті своєю піснею? («Соловей»).
·
не міг заснути на двадцяти матрацах і двадцяти пуховиках,
оскільки під ними
лежала горошина? («Принцеса на горошині»).
9.
У яких казках головним героєм є іграшковий солдатик з олова? («Стійкий олов'яний
солдатик», «Старий дім »).
10. Яке ім’я дав король ельфів Дюймовочці? (Майя).
11.
Героїня якої казки вимовляла наступні слова: «А чому у нас немає безсмертної душі? Я б віддала всі свої сотні років за один
день людського життя, щоб потім теж
піднятися на небо »? («Русалочка»).
Конкурс 5
«Портрети героїв»
Команди повинні дізнатися , про яких
персонажів йде мова.
Завдання
першій команді (задає друга команда).
1.
«У самій чашці квітки
сидів маленький чоловічок, білий і прозорий, точно кришталевий, На голові у нього сяяла корона, за плечима розвівалися
блискучі крильця». (Ельф.
«Дюймовочка»).
2.
«Вона була така чарівна, така ніжна, вся із
сліпучого льоду і
все-таки жива ! Очі її
виблискували як зірки, але в
них не було ні теплоти, ні
краси ». (Снігова Королева. «Снігова Королева»).
3.
«Вони вже ходили в школу, на грудях у кожного красувалася зірка, а збоку гриміла
шабля; писали вони на золотих дошках алмазними грифелями і відмінно уміли
читати – хоч по книжці, хоч напам'ять – все одно. Відразу було чутне, що
читають справжні
принци. У них була
сестричка.» (Одинадцать братів-принців. «Дикі лебеді»).
Завдання
другій команді (задає перша команда).
1.
«Боже, на що вона була схожа! Вода бігла з її волосся і
плаття прямо в носки черевиків і витікала з п'ят, а вона все-таки запевняла , що вона справжня .» (Принцеса.
«Принцеса на горошині»).
2.
«Йшов солдат по дорозі: раз-два! раз-два! Ранець за спиною,
шабля збоку; він йшов додому». (Солдат. «Кресало»).
3.
«Було колись двадцять п'ять солдатиків, рідні брати по матері
– старій олов'яній ложці. Рушниця на плечі, голова прямо, червоний з синім мундир – ну краса, що за
солдати. Всі солдатики були абсолютно
однакові, окрім одного. На
нього не вистачило олова, і він був одноногим». (Солдатик. «Стійкий
олов'яний солдатик»).
(Далі слідує інсценування уривка по казці «Соловей»).
Сцена 1
Звучить китайська музика.
Ведучий: Давним-давно це було, але через те і варто розповісти цю історію, поки вона ще не забулася зовсім. У цілому світі не знайшлося б палацу краще, ніж палац
китайського імператора. Він весь був з
дорогоцінного
фарфору, такого тонкого і крихкого, що страшно було до нього і
доторкнутися. Палац стояв
в прекрасному саду, в якому росли чудові квіти. До найкрасивіших квітів були прив'язані срібні дзвіночки, і коли дул
вітерець, квіти погойдувалися
і дзвіночки дзвеніли.
(Дзвін дзвіночків).
Це було зроблено для того, щоб ніхто не пройшов мимо квітів , не подивившись на них. От як розумно
було придумано !
Зі всіх кінців світу приїжджали в столицю імператора мандрівники. Всі вони милувалися прекрасним палацем і прекрасним садом, але , почувши спів солов’я, говорили:
«Ось це краще за все!»
(Йде за куліси).
(На сцену виходить Імператор з книгою в руках, слідом за ним йде Слуга).
Імператор: Що таке? (Закриває книгу.) Як?!
У моїй державі і навіть поряд з моїм власним палацом живе такий дивовижний птах ,
а я жодного разу не чув, як він співає! І я дізнаюся про нього з іноземних книг! Покликати до мене моїх міністрів!
(Слуга зве міністрів. На сцену виходять, кланяючись, Перший і
Другий міністри).
Я прочитав у вченій
книзі, що у нас є
чудовий птах , якого звуть Соловей. Його вважають першим дивом моєї держави.
Чому ж мені жодного разу не
докладали про цього
птаха ?
Перший
міністр (кланяючись): Ваша величність! Я навіть і не чув про нього. Він ніколи не був представлений до двору.
Імператор: Весь світ знає, що у мене є такий рідкісний птах, і лише я один не знаю
цього. Я хочу, щоб сьогодні ж увечері він був тут і співав переді мною!
Другий міністр (кланяючись): Ваша величність марно вірить всьому, що
пишуть в книгах. Все це лише пусті
вигадки.
(Йдуть за куліси).
Імператор:
Не кажи дурниць! Я хочу чути солов’я. Він
повинен бути в палаці сьогодні ж увечері! А якщо його
не буде тут в призначений час (встає), я накажу після вечері відлупцювати тебе і
всіх міністрів палицями по п'ятах.
(Імператор йде за куліси, потім йдуть і міністри).
Перший
міністр (звертаючись до
Другого): Що таке со-ло-вей ?
Другий міністр: Де знайти со-ло-в’я ?
(Дивляться один на одного, знизують
плечима).
Сцена 2
(На сцені з'являється Дівчинка ).
Перший міністр: Дівчинка , чи не знаєш ти, де живе соловей?
Дівчинка : Соловей? Так як же мені не знати! Він
живе в нашому лісі. (Із захопленням) А вже як співає!
Я щодня ношу моєї хворої матері залишки обіду з імператорської кухні. Живемо ми
біля самого моря. Там, в лісовій гущавині, є старе дерево з великим дуплом і густими-густими
гілками. І кожного разу,
коли я сідаю відпочити під цим деревом, я чую пісню солов’я. Він співає так
ніжно, що сльози течуть у мене з очей, а на душі стає так радісно, ніби мене
цілує матінка.
Другий міністр: Дівчинка ! Я призначу тебе шостою придворною посудницею і
навіть дозволю подивитися ,
як обідає сам Імператор, якщо ти
покажеш нам, де живе соловей. Він запрошений сьогодні увечері до двору.
Дівчинка : Підемо в ліс, там ми його і зустрінемо. (Йдуть за куліси).
Сцена 3
Звучить запис, що передає
звуки лісу. На сцені ширма – ліс, на
сцену виходять Дівчинка
і Міністри. Мукає корова.
Другий міністр: О! Це, напевно, і є соловей.
Який, проте , у нього сильний голос!
(Квакають жаби).
Перший міністр: Чудово ! Нарешті я чую солов'я. Точнісінько срібні
дзвіночки в нашій молельні!..
Дівчинка : Ні, це жаби. Але
тепер, я думаю , ми скоро почуємо і самого солов'я. (Лунає спів Солов’я). Ось це Соловей! Слухайте, слухайте!
Соловейко! Наш
імператор хоче послухати твої пісні.
Соловей (голос із-за куліс): Дуже радий!
(Спів Солов’я).
Перший
міністр: Пф! Пф! Його голос звучить так само дзвінко,
як скляні дзвіночки на парадному балдахіні імператора. Дивно, що ми дотепер ніколи не чули такого чудового співака . Він, поза сумнівом , матиме величезний успіх
при дворі.
Соловей (голос із-за куліс): Чи не бажає Імператор, щоб я заспівав ще?
Другий
міністр: Незрівнянний
пане Соловей!
Його величності Імператора тут немає, але він поклав на мене приємне доручення запросити вас на
придворне свято, яке має бути сьогодні увечері. Не сумніваюся, що ви зачаруєте
його величність своїм чудовим співом.
Соловей (голос із-за куліс): Пісні мої набагато краще слухати в зеленому
лісі. Але я охоче полічу з вами, якщо це буде приємно Імператору.
(Завіса).
Ведучий: Команди, зараз ми перевіримо, чи уважно ви дивилися, слухали, а головне, читали казку
«Соловей». (Задає командам по черзі питання).
1.
У якій країні відбувалися події казки «Соловей»? (У Китаї).
2.
З чого був
зроблений палац імператора? (З дорогоцінного фарфору).
3.
Що найбільше подобалося мандрівникам в Китаї?
(Спів солов’я).
4.
Як імператор дізнався про дивовижного птаха ? (З
книг, які писали мандрівники).
5.
З чим
порівняв міністр спів солов’я? (З
дзвоном скляних дзвіночків).
6.
Як хотів імператор
нагородити солов'я? (Він хотів подарувати солов’ю свою золоту туфельку на шию).
7.
Пояснюючи свою відмову прийняти нагороду імператора, соловей
сказав, що вже винагороджений, оскільки … (Бачив сльози на очах
імператора).
8.
Який спосіб наслідування співу солов'я придумали придворні пані ? (Набирали в рот води, щоб вона булькала у них в горлі).
9.
Яке ім’я дали всі одинадцять крамарів своїм синам? (Соловей).
10.
Який птах
незабаром замінив солов’я в палаці імператора? (Штучний
соловей).
Конкурс 6
«Без слів»
Командам пропонується без допомоги слів
зобразити
літературних героїв з казок
Х.К.Андерсена так, щоб команда-суперниця відгадала, про кого йде мова. Команді
присуджується 1 бал за артистичність, 1 бал за гумор і 1 бал, якщо
команда-суперниця відгадає героя, який зображається .
Завдання для
команди «Дикі лебеді».
1. Каченята і бридке каченя
вилуплюються зі шкаралупи, поряд –
неспокійна качка. («Бридке каченя»).
2. Водяний щур женеться за олов'яним
солдатиком, вимагаючи у
нього паспорт. («Стійкий олов'яний
солдатик»).
Завдання для
команди «Олов'яні солдатики».
1.
Яльмар спить. До нього ззаду підкрадається Оле-Лукойє і легенько дує йому в потилицю. («Оле-Лукойє»).
2. Жаба представляє Дюймовочці свого сина. («Дюймовочка»).
(Жюрі підводить підсумки, нагороджує
переможців).
Додатковий матеріал
Вікторина «Давним-давно»
До початку вікторини всім глядачам роздають картки з
одним з питань. Вони повинні відповісти на вказане питання, написати своє ім'я
і протягом гри здати
картку . Жюрі відбирає
картки з правильними відповідями, в кінці гри проводить
лотерею і нагороджує переможців.
1. Як називалося місто, в якому
народився Х.К.Андерсен?
·
Стокгольм
·
Копенгаген
·
Оденсе
2. Ким був по професії батько
Х.К.Андерсена?
·
письменник
·
швець
·
вчитель
3.
Як звали
кота Х.К.Андерсена?
·
Маркіз
·
Барсик
·
Карл
4. Хто допоміг Х.К.Андерсену
влаштуватися безкоштовно
в гімназію і виклопотав у короля Фредеріка VI щорічну
стипендію хлопцеві ?
·
перекладач Вульф
·
фізик Ерстед
·
статський радник Колін
5. У якій казці бубенці, якими був обвішаний
горщик, видзвонювали старовинну пісеньку, коли в ньому що-небудь варилося?
·
«Старий дім »
·
«Свинопас»
·
«Ялинка»
6. У одній з казок Х.К.Андерсена
багатир , одягнений в
ратну зброю, спить в підземеллі Кронборг, але він готовий будь-якої хвилини підійнятися і виступити на захист батьківщини. Про
яку казку йде мова?
·
«Дочка велетня»
·
«Наречена Керсвігськой церкви»
·
«Хольгер-данець»
7. 22 квітня 1833 р., одержавши субсидії від короля,
Х.К.Андерсен виїхав з Копенгагена
туди, де, по його захоплених спогадах, «навіть найпростіша людина читає газету.
А найголовніше – можна висловитися вголос не тільки з приватних питань, але і з питань політичного
життя». Куди відправився Х.К.Андерсен?
·
Берлін
·
Париж
·
Стокгольм
8. У 1835 р. Вийшов роман
Х.К.Андерсена, який зробив його відомим за межами Данії. Як називався цей
роман?
·
«Тільки скрипаль »
·
«Імпровізатор»
·
«Талісман»
9. Х.К.Андерсен
задумав цикл казок і протягом всього свого життя випустив декілька збірників під різними назвами. Як
називалася перший збірник
казок, який вийшов у 1835 р.?
·
«Нові казки і історії»
·
«Нові казки»
·
«Казки, розказані дітям»
10. У казці «Нове плаття короля» один з героїв сказав: «А король-то голий.». Хто
вимовив ці слова?
·
обер-церемоніймейстер
·
дитина
·
сановник
11.
У казці «Русалочка» «...морський цар давним-давно овдовів, і господарством у нього заправляла стара мати,
жінка розумна, але дуже
горда своїм родом». Скільки устриць вона носила на хвості?
·
дюжину
·
сотню
·
сім
12.
У якій казці жив Троль, що змайстрував дзеркало, «в якому все добре, прекрасне зменшувалося, все ж погане і потворне, навпаки, виступало ще яскравіше, здавалося ще гіршим»?
·
«Затонулий монастир»
·
«Сніжна королева»
·
«Стійкий олов'яний солдатик»
13. На чому написала Лапландка
лист Фінці в казці «Снігова
Королева»?
·
на шматку тканини
·
на сушеній трісці
·
на папері
14. У казці «Оле-Лукойє» герой назвав себе «старим язичником». А
як, за його твердженням, називали
його римляни і греки?
·
богом сновидінь
·
казкарем
·
богом мрій
15. «Вода м’якіша за твої ніжні руки і
все-таки шліфує камені, але
вона не відчуває болю, який
відчуватимуть твої пальці; у
води немає серця, яке стало б знемагати від страху і муки , як твоє». Кому і в якій
казці були сказані ці слова?
·
Русалочці з казки «Русалочка»
·
Герді з казки «Снігова Королева»
·
Елізі з
казки «Дикі лебеді»
16. «Віконце було відчинено, а за
вікном погойдувалася
біло-рожева квіточка.
Дівчинка висунулася у
віконце і ніжно поцілувала тонкі
пелюстки. День цей був для неї справжнім святом». З якої казки цей уривок?
·
«Квіти маленької Іди»
·
«Ромашка»
17. «П'ятеро з одного стручка» «Ні, що ні говори, адже нам
дано більше, ніж кому-небудь
іншому на світі! У нас з
самого народження є вже свої домівки.». Хто і в якій казці
вимовив ці слова?
·
устриця з
казки «Русалочка»
·
равлик
з казки «Щасливе сімейство»
·
хрущ з
казки «Дюймовочка»
18. 2 квітня 1875 р. було
відсвятковане 70-річчя Х.К.Андерсена. На урочистому обіді кожне
блюдо в меню було
названо на честь
якого-небудь твору
письменника. На честь якої казки Х.К.Андерсена былв названа
індичка?
·
«Бридке каченя»
·
«Дикі лебеді»
·
«На качиному дворі»
19. З чого була зроблена колиска Дюймовочки?
·
з
шкаралупи грецького горіха
·
з чашки
·
з мильниці
20. Яке було останнє бажання солдата перед стратою в
казці «Кресало»?
·
викурити трубку
·
з'їсти шматочок хліба
·
сказати останнє слово королю
Література
1.
Близнюк А.М.
Як виховувати любов
до читання дітей
2-3 класів в сім’ї // Шкільна бібліотека. - 2004. - № 12. - С.24-25
2. Брауде Л.Ю. Ханс
Кристиан Андерсен: Книга для учащихся. - М.:
Просвещение, 1987. - 139 с.
3. Владимиров С. Литературная
викторина по сказкам Андерсена // АБВГД. - 1997. - № 9. - С. 28-32
4. Гренбек Б. Ханс Кристиан Андерсен: Жизнь.
Творчество. Личность. - М.: Прогресс, 1979. - 237 с.
5. Джерело педагогічної
майстерності. Шкільна бібліотека: науково-методичний бюлетень. Вип. 4(24). -
Х.: ХОІУВ, 1999. - 140 с.
6. Кокорин А.В. В стране
сказочника: Об иллюстрировании произведений Х.К.Андерсена. - М.: Сов. Художник, 1988. - 191 с.
7. Морар В.А. Урок-игра по
сказке Андерсена «Соловей» // Литература в школе. - 1996. - № 2. - С. 106-108
8. Муравьёва И.И. Андерсен. - М.: Мол. гвардия, 1961. - 272 с.
9. Погодин А.С. Классик детской
литературы. Ханс Кристиан Андерсен. – М.: Знание, 1955. – 40 с.
10.
Радченко Т.П., Чеботарёва И.Г. Великий сказочник:
Литературная игра // Читаем, учимся, играем. - 1998. - № 7. - С. 18-19
11.
Ситник Г.І. Шкільна бібліотека і бібліотечні технології:
Практичний посібник для шкільних бібліотекарів. - Рівне, 1997. - 200 с.
12.
Трофимов А.А. Сын башмачника:
Роман о Х.К.Андерсене. - М.: Армада, 1998. - 383 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар