Проектна
діяльність у початковій школі
«Розкажи – і я
забуду,
Покажи – і я запам’ятаю,
Дай спробувати – і
я зрозумію»
(Китайська
мудрість).
Багатьом відома така притча. Звернувся до
монаха бідняк: - Дай мені рибу! Я голодний. Монах мовчки віддав йому вудку.
Повчальний характер притчі зрозумілий: треба давати не тільки їжу, скільки
засіб її добування.
Цей висновок стосується цілей та завдань,
що постали перед сучасною освітою . Поступово на зміну традиційній системі
навчання приходить особистісно орієнтоване, традиційні методи замінюються
інноваційними. Сьогодні ми багато говоримо про інновації в освіті. Чи
потрібні вони? На мою думку, так. В пошуках нових ідей я почала
використовувати рекомендований новим
Державним стандартом початкової загальної освіти метод проектів. Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-і роки минулого сторіччя в США. Метод ще має
назву методу проблем.
•
Слово
«проект» походить від латинського «кинутий вперед»,«виступаючий», «витягнутий»,
«який впадає в очі», тобто це задум, план для досягнення поставленої мети.
Мета проектного
навчання:
1.
Сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту.
2.
Надихати на розвиток комунікативності та уміння співпрацювати.
3.
Забезпечити розвиток критичного
мислення дитини, уміння шукати шляхи вирішення проблеми.
4.
Розвивати в учнів дослідницькі уміння (виявлення проблем, збір інформації),
спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне
мислення.
5.
Метод проектів дозволяє розвивати пізнавальні інтереси учнів,
уміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному
просторі, критично мислити. Він завжди орієнтований на самостійну діяльність
учнів (індивідуальну, парну, групову) протягом визначеного часу.
6.
Проект розвиває мислення, мовлення, уміння
формулювати свої думки, виступати перед аудиторією. Нерідко робота над проектом
і його презентація допомагають дитині сформувати адекватну самооцінку. Деякі
діти зможуть повірити у себе, самоствердитися, а деякі, навпаки, зрозуміють, що
без праці нічого не досягти. Учень вчиться працювати в колективі, брати на себе
і розділяти відповідальність за вибір, вирішення питань.
Метод
проектів дозволяє працювати з учнями молодшої школи з різним рівнем підготовленості.
Обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть з
успіхом розробляти довготривалі проекти Використовуючи метод проектів у своїй
роботі з учнями, я впевнилася в тому, що він містить у собі сукупність
дослідницьких, пошукових, проблемних, творчих за самою своєю сутністю підходів,
сприяє творчому розвитку учнів, використанню ними певних навчально-пізнавальних
прийомів, які в результаті самостійних дій дозволяють вирішувати ту чи іншу
проблему. Крім того, метод проектів передбачає обов’язкову презентацію
результатів
В основу
класифікації проектів можна покласти декілька ознак.
За
домінуючим видом діяльності проекти поділяються наступним чином:
·
дослідницький проект (це найскладніший проект, обрана тема повинна бути
актуальною, а мета – чіткою, наприклад, історія екзамену);
·
пошуковий проект ( анкетування, складання таблиць, діаграм);
·
творчий проект (результатом такого проекту можуть бути: газета, літературна
збірка, відеофільм, свято, вистава тощо);
·
рольовий або ігровий проект (розподіляються ролі, наявні елементи костюмів,
створюється певна ігрова ситуація);
·
практичний проект (наприклад, модель діючого механізму, створена своїми
руками розвиваюча гра).
За кількістю учасників проекту:
·
особистісні;
·
парні;
·
групові;
·
колективні.
За предметно-змістовими
напрямами
монопроекти
(в рамках однієї предметної галузі)
міжпредметні
За тривалістю проведення:
·
короткотривалі (для вирішення невеликої проблеми, які можуть бути
розроблені на декількох уроках за програмою одного предмета чи як міжпредметні)
·
середньої тривалості (від тижня до місяця)
·
довготривалі( від місяця до декількох місяців)
Дії учителя при
організації проектного методу:
·
допомагає учням визначити мету діяльності;
·
рекомендує джерела отримання інформації;
·
розкриває можливі форми діяльності;
·
сприяє прогнозуванню результатів проекту, що виконується;
·
створює умови для активності школяра;
·
є партнером;
·
допомагає учню оцінити отриманий результат.
Дії учня можна
охарактеризувати так:
·
визначає мету своєї діяльності;
·
відкриває нові знання;
·
експериментує;
·
обирає шляхи вирішення проблем, які виникають в ході роботи над проектом;
·
несе відповідальність за свою діяльність.
Для успішних
занять проектною діяльністю необхідна наявність певних умов:
·
бажання самої дитини,
·
сприятливе середовище,
·
грамотний доброзичливий викладач – консультант.
Краще, якщо у самій назві проекту буде
відображена проблема, над якою буде вестися робота.
Без цього проектна діяльність
буде формальною, нецікавою для учня та неплідною. Звичайно, у початковій школі
проекти – це зазвичай не індивідуальна, а сімейна діяльність, оскільки дитина є
обмеженою у засобах та інструментах пошуку, збору та обробки інформації. Тому,
звичайно, робота над проектом здійснюється під керівництвом учителя та батьків.
Але батьки повинні постійно пам’ятати, що суть методу проектів – це формування
самостійності дитини у пошуку інформації, обробці даних, а не у тому, хто
зробить проект краще чи ефектніше. Батьки не повинні брати на себе більшу частину
роботи над проектом, інакше губиться сама ідея цього методу. А ось допомога
порадою, інформацією, виявлення зацікавленості з боку батьків – важливий фактор
підтримання мотивації і забезпечення самостійності школярів. Особливо
неоціненною є допомога батьків, коли діти роблять перші кроки у роботі над
проектом. Тому слід наголосити батькам, що вони виконують лише роль помічника –
допомогти знайти разом інформацію у
книгах, зводити до бібліотеки, пошукати в Інтернеті, допомогти відібрати
найголовніше, допомогти охайно оформити результати пошуку. Головне слово для
батьків «допомогти», але не «зробити замість». Краще тоді не робити
зовсім, ніж зробити замість дитини.
Створення проекту – це творчість у першу чергу
учнів, які працюють над проектом. Враховуючи рівень розвитку самостійності у
дитини, педагог обирає певний характер координації. Слід враховувати, що тільки
особиста зацікавленість учня в триманні результату, позитивна мотивація
вирішення проблеми проекту можуть підтримати його самостійність. В залежності
від цього допомога учителя може полягати:
·
у підборі літератури та інших джерел інформації з теми;
·
у формулюванні гіпотези і визначенні цілей, яких треба досягти;
·
у показі способів та прийомів роботи зі знайденим матеріалом;
·
в обговоренні зібраного матеріалу;
·
у підготовці тексту виступу;
·
у моделюванні, в тому числі і комп’ютерному.
Комусь із дітей потрібна більша
допомога, а хтось готовий до більш самостійної роботи. Тим самим реалізується
принцип індивідуалізації навчання і досягається найкращий результат.
. Захист проекту –
кульмінація всієї дослідницької роботи. У ході захисту проектів учні вчаться
чітко і переконливо викладати інформацію, захищати свою точку зору, ставити
питання, слухати один одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у
свої сили, у себе.
Особливості навчальних проектів молодших школярів
Звичайно, вік накладає природні
обмеження на організацію проектної діяльності молодших школярів, однак розпочинати залучати дітей до проектної
діяльності варто обов’язково. Справа у тому, що саме у молодшому шкільному віці
закладається цілий ряд ціннісних установок, особистісних якостей та ставлень.
Якщо ця обставина не враховується, якщо це вік сприймається як «прохідний» для
методу проектів, то порушується послідовність між етапами розвитку навчально –
пізнавальної діяльності учнів і значній частині школярів так і не вдається пізніше досягти бажаних
результатів у проектній діяльності.
Теми дитячих проектних робіт
краще обирати зі змісту навчальних предметів або із близьких до них галузей,
тому що для проекту потрібна особистісно – значуща і соціально – значуща
проблема, яка знайома молодшим школярам і має для них самих значення. Проблема
проекту або дослідження, яка забезпечує мотивацію включення школярів у
самостійну роботу, повинна бути в галузі пізнавальних інтересів учнів і
знаходитися в зоні їх найближчого розвитку. Тривалість виконання проекту
доцільно обмежити одним уроком (можливо, спареними уроками) або одним – двома
тижнями у режимі класно – позакласних занять. Крім того, важливо ставити разом
з учнями і навчальні цілі для оволодіння прийомами проектування як загально
навчальними уміннями. Наприклад, можна поставити дітям такі запитання: Які
уміння знадобляться для виконання цього проекту? Чи володієте ви цими уміннями
в достатній мірі? Яким чином ви зможете здобути необхідні вам уміння? Де ще ви
зможете пізніше застосовувати такі уміння?
Багато уваги від учителя вимагає
і процес осмислення, цілеспрямованого здобування і застосування школярами
знань, потрібних у тому чи іншому проекті. Від учителя при цьому вимагається
особлива тактовність, делікатність, щоб не «нав’язати» учням інформацію, а
спрямувати їх самостійний пошук, наприклад: Чи все ви знаєте, щоб виконати
даний проект? Яку інформацію вам треба отримати? До яких джерел слід звернутися
(Інтернет, довідники, художня література, підручники)?
Доцільно у процесі роботи над
проектом проводити з молодшими школярами екскурсії, прогулянки – спостереження,
соціальні акції. У цьому контексті цікавими є опитування, інтерв’ю з деякими
особами, для яких призначено дитячий проект.
Особливої уваги у початковій
школі потребує завершальний етап проектної діяльності – презентація (захист)
проекту. Для цього треба допомогти учням провести самоаналіз проекту, потім
допомогти оцінити процес проектування за допомогою запитань. Також діти
потребуватимуть допомоги при підготовці проекту до презентації. Захист проекту
– завершальний етап його виконання, коли учні звітують про проведену нами
роботу. Як правило, захист проектів здійснюється у формі виставки тих виробів,
які вони створили. Крім того, іноді доцільно просити дітей підготувати невеликі
виступи з розповіддю про свій проект.
Після захисту проекту виготовлені
вироби можна подарувати людям, чиї потреби вивчали діти, членам родин учнів, можна
передати у дитячий садок. Важливо, щоб діти відчули потребу у тих виробах, які
вони виготовили, відчули атмосферу свята від того, що вони принесли людям
радість.
Дуже важливе питання – оцінювання
виконаних проектів, яке має носити стимулюючий характер. Школярів, які досягли
особливих результатів у виконанні проекту, можна відзначити дипломами або
пам’ятними подарунками, при цьому у початковій школі має бути заохоченим кожен
учень, який взяв участь у виконанні проекту. На варто перетворювати презентацію
у змагання проектів із присудженням місць. Краще виділити декілька номінацій і
зробити так, щоб кожен проект «переміг» у якійсь номінації. Наприклад, можуть
бути наступні номінації: «Пізнавальний проект», «Потрібний проект», «Пам’ятний проект», «Яскравий проект», «Веселий проект» тощо.
Окрім особистих призів можна приготувати спільний приз для усього класу за
успішне завершення проектів. Це може бути похід до лісу, на виставку, в музей,
на екскурсію і т.д.
План проведення проекту
І етап
Ø Визначення теми.
Ø Постановка завдання.
Ø Обговорення.
Ø Формулювання проблемних питань.
Ø Формування груп, висунення
гіпотез вирішення проблем.
Ø Обговорення плану роботи учнів.
Ø Обговорення можливих джерел
інформації, питань захисту авторських прав.
ІІ етап
Ø Вибір творчої назви проекту.
Ø Самостійна робота учнів з
обговорення завдання кожного в групі.
ІІІ
етап
Ø Самостійна робота груп по
виконанню завдань.
IV етап
Ø Підготовка учнями звіту про
виконану роботу.
V етап
Ø Захист отриманих результатів та
дослідів.
Побудова роботи над проектом
1. Проблема, на вирішення якої спрямовано проект.
1) Чому цей проект потрібен?
2) Яку проблему він буде вирішувати?
3) Як школярі будуть залучені до участі у
роботі?
2.
Загальна мета проекту, завдання.
1) Мета – це те, що бажаєте отримати в
результаті.
2) Завдання – це конкретна частина мети,
яку треба буде реалізувати, це дії, за допомогою яких буде досягнуто мету
проекту.
3.
Плановані результати проекту.
1) Чітко опишіть, що буде отримано.
2) Кому це буде корисно?
3) Якою буде ваша вигода від участі у цьому
проекті?
4.
Діяльність в рамках проекту.
1) Що треба робити, щоб досягти описаних
результатів і вирішити проблему?
2) Які конкретні дії треба виконати для
вирішення проблеми?
3) Які ресурси будуть використані?
4) Що буде відбуватися в рамках даного
проекту?
5.
Висновки при виконанні проекту.
1) Від чого може залежати результат
проекту?
2) Як результати даного проекту можуть
бути використані іншими?
Паспорт проектної
роботи:
1) Назва проекту.
2) Керівник проекту.
3) Навчальні дисципліни, близькі до
теми проекту.
4) Склад проектної групи (прізвища
учнів, клас).
5) Тип проекту.
6) Замовник проекту.
7) Мета проекту (практична та
педагогічна мета).
8) Завдання проекту.
9) Необхідне обладнання.
10) Анотація.
11) Передбачувані продукти проекту.
12) Етапи роботи над проектом.
Можливі результати проектної
діяльності:
·
проект – спостереження
·
проект – оповідання
·
фантастична історія
·
музичне оповідання
·
виготовлення листівок, іграшок, сувенірів
·
екологічний проект
·
сервісний проект
·
мальований фільм
·
слайд – фільм
·
реклама
·
буклет
·
проект – книга
·
мультимедійна презентація
·
гербарій
·
альбом
·
журнал, в тому числі й електронний
·
колаж
·
колекція
·
макет
·
модель
·
книжка – розкладка
·
музична підбірка
·
наочні посібники
·
плакат
·
план
·
реферат
·
серія ілюстрацій
·
казка
·
довідник
·
стінгазета
·
сценарій свята
·
навчальний посібник
·
фотоальбом
·
креслення
·
екскурсія
·
карта
Проект
повинен супроводжуватися теоретичним матеріалом, схемами, кресленнями,
малюнками, зразками, оригінальною розповіддю.
•
Орієнтовні теми проектів
3 клас (природознавство)
•
«Звідки
береться пил?»
•
«»Шукачі
скарбів»(корисні копалини рідного краю)
•
«Чому не можна
випалювати стерню?»
•
«Теплиця на
моєму підвіконні»
•
«Як зберегти
тепло і світло в нашому домі?»
•
«Який дар для
людства найцінніший ( повітря, вода, тварини, рослини, грунт,
корисні копалини)?
•
«Добра справа
для природи»
Основи здоров’я
•
«Здоровим бути
модно!» (створення казки, малюнка, плаката, виступу тощо)
•
Я у світі
•
«Мої ровесники
за кордоном»
•
«Чим цікаві
традиції та звичаї європейських народів»
•
«Винаходи
людства що змінили світ»
•
«Відомі в
світі народні промисли сучасної України»
4 клас
Природознавство
•
«Таємниця
червоної планети»
•
«Крижані
велетні»
(про Юпітер, Сатурн, Нептун)
«За що Плутон вигнали із родини великих
планет?»
•
«Розмаїта Африка»
•
«Подорож
Антарктидою»
•
«Цікавий світ
Австралії»
•
«Такі різні
Америки»
Я у світі
«Подорожуємо
країнами Євросоюзу»
«Подорожуємо
країнами світу»
«Українці,
яких знає світ»
«Знані в
усьому світі українські вироби
Пам’ятка для батьків,
чиї діти включаються у проектну
роботу в школі
Участь у проектній діяльності – складна праця і для учня,
і для батьків. Проект передбачає самостійну діяльність учня, однак завдання
батьків – знати суть цієї проектної діяльності, її етапів, вимог до процесу та
результату виконання, щоб бути готовими у разі потреби допомогти своїй дитині.
Пам’ятайте: ви граєте роль джерела інформації нарівні з іншими – такими, як книги,
фільми, Інтернет та інші. Право вільного вибору джерела інформації надається
дитині!
Отже, що ж таке метод проектів і яка можлива роль батьків
на кожному етапі виконання проекту?
Виконання проекту
передбачає декілька послідовних етапів:
·
вибір теми проекту;
·
висунення попередніх ідей;
·
вибір найкращої ідеї;
·
планування проектної діяльності;
·
оцінка та самооцінка проекту;
·
презентація проекту.
Етапи роботи над проектом
|
Роль батьків на даному етапі
|
1. Висунення попередніх ідей та вибору кращої з них.
|
Допомогти
дитині знайти якомога більше ідей; записати їх на аркуші паперу врозсип, щоб
не виділяти ці ідеї порядком запису у стовпці. Нехай ці ідеї будуть найрізноманітнішими. Чим
більше ідей, тим більшим буде вибір.
|
2. Вибір та формулювання теми проектної роботи.
|
Допомогти обрати найкращу ідею та обґрунтувати вибір.
|
3. Формулювання завдань проекту.
|
Може бути потрібною допомога у правильному формулюванні
завдань.
|
4. Розробка плану та структури виконання проекту.
|
Допомогти спланувати роботу із врахуванням зайнятості
дитини.
|
5. Обговорення можливих результатів.
|
Підібрати з дитиною можливі шляхи вирішення кожної з
проблем; розбити об’єм роботи на невеликі частини і визначити строки
виконання кожної.
|
6. Складання програми виконання робіт.
|
Допомогти скоригувати план із врахуванням особистої
зайнятості дитини і допомогти створити умови для виконання цього плану.
|
7. Вивчення необхідного матеріалу до теми проекту.
|
Переглянувши список літератури, батьки можуть порадити
доповнити чи забрати якість джерела, які не зовсім відповідають обраній темі.
Дорослі супроводжують дитину до бібліотеки, музею, виставок, допомагають
зорієнтуватися у книжкових магазинах у пошуку джерел додаткової інформації.
Джерелами інформації можуть бути опитування, бесіда, інтерв’ю, спостереження,
експеримент, а також періодичні видання, Інтернет.
|
8. Підготовка висновків за результатами роботи над
проектом.
|
Готується звіт та публічна презентація.
|
На етапі підготовки висновків за результатами роботи
над проектом дітям може знадобитися допомога у вигляді граматичного та
стилістичного контролю.
За результатами
виконання
проекту готується звіт та публічна презентація. На цьому етапі батьки можуть
допомогти провести останню перевірку перед презентацією, провести репетицію
виступу, зняти хвилювання перед виступом.
І, нарешті, робота над проектом закінчується оцінкою його
результатів і самого процесу. Батьки дають поради, які допоможуть скоригувати
діяльність дітей у наступному проекті.
Таким чином, в ході роботи над проектом батьки можуть виступати
одначасно у декількох ролях. Вони:
·
консультують;
·
слідкують за виконанням плану;
·
вирішують оперативні питання;
·
допомагають з попередньою оцінкою проекту;
·
беруть участь у підготовці презентації;
·
забезпечують найбільш оптимальний режим роботи та відпочинку.
В результаті сумісної проектної
діяльності діти дізнаються багато нового один про одного, поповнюють дефіцит
спілкування з дорослими, їх батьками, у них формується значуще ставлення до
поняття „сім’я”.
Короткий словник „проектних” термінів.
Актуальність – показник дослідницького етапу
проекту. Визначається декількома факторами: необхідністю доповнення теоретичних
побудов, які мають відношення до явища, що вивчається; потребою в нових даних;
потребою практики. Обгрунтувати актуальність – означає пояснити, чому дану
проблему потрібно вивчати на даний час.
Гіпотеза – обов’язковий елемент у структурі дослідницького проекту; припущення, при якому
на основі ряду фактів робиться висновок про існування об’єкту, зв’язку або причини явища, причому цей
висновок не можна вважати повністю доведеним.
Захист проекту – найбільш тривала і глибока
форма презентації проекту, яка включає в себе етап запитання – відповіді та
дискусійний етап.
Питання проекту – питання, на які потрібно
відповісти учасникам проектної групи, щоб достатньою мірою усвідомити і
розкрити тему проекту.
Проблема – соціально значиме протиріччя,
вирішення якого є прагматичною метою проекту. Проблемою може бути, наприклад,
протиріччя між потребою і можливістю її задоволення, нестача інформації про що
– небудь або протирічний характер цієї інформації, відсутність єдиної думки про
подію, явище.
Проект – метод навчання, оснований на
постановці соціально значимої мети і її практичному досягненні.
Структура проекту – послідовність етепів навчального
проекту. Обов’язково включає в себе постановку соціально значимої проблеми,
планування діяльності, пошук необхідної інформації, виготовлення з опорою на
неї продукта, презентацію продукта, аналіз і оцінку проведеного проекту.
Додатки
Пам’ятка
для учителя № 1
1.
Робота над дослідженням методу проектів повинна бути
цілеспрямованою та систематичною.
2.
Робота повинна бути особистісно значущою для школяра.
Необхідно допомагати учням бачити можливість реалізації своїх можливостей,
спосіб саморозвитку і самовдосконалення.
3.
Учитель повинен створити середовище, атмосферу для
проектної діяльності, підтримувати інтерес до цієї діяльності, ситуацію успіху.
4.
Створити психологічний комфорт: а) діти не повинні
боятися допустити помилку; б) не притискати бажання, а підтримувати і
направляти; в) доти можливість розкритися, повірити у себе кожному учневі.
5.
Учитель повинен бути прикладом для дітей. Він повинен
показувати своє прагнення до всього нового, бажання пізнавати світ.
6.
Необхідне врахування вікових особливостей та педагогічних
умов при проектній діяльності. Проект має бути цікавим, посильним, корисним.
7.
В початковій школі повинен переважати індивідуальний
проект, коли дитина проходить усі етапи самостійно.
Пам’ятка
№ 2
1.
Успішність здійснення проектної діяльності залежить від
професійної та мотиваційної готовності учителя.
2.
Велика кількість проектів, одночасно організованих
учителем, значно понижує їх якість.
3.
Учител повинен чітко пояснити дитині суть майбутньої
роботи.
4.
Батьки, які будуть допомагати дитині в роботі над
проектом, теж повинні бути ознайомлені із суттю проектного методу.
5.
Об’єм теоретичного матеріалу повинен бути обмеженим. Наголос
ставиться на практичну діяльність, яка дає корисні новоутворення.
6.
Презентація повинна бути обмеженою у часі, оригінальною.
В початковій школі доцільно залучати батьків до роботи над проектом.
Пам’ятка
для батьків
1.
Покажіть приклад дітям у своєму прагненні до нового,
невідомого, прагнення вирішувати різноманітні проблеми, задачі із задоволенням.
2.
Залучайте дітей до сумісного вирішення інформаційних
проблем.
3.
Прислухайтеся до дітей. Не залишайте їх запитання без
уваги.
4.
Допомагайте дітям засвоювати нові знання, але не
намагайтеся все зробити замість них.
5.
Поменше настанов, прямих інструкцій.
6.
Не стримуйте ініціативу.
7.
Не бійтеся витратити час на роботу з дитиною у
бібліотеці, вдома з книгою.
8.
Не дратуйтеся.
9.
Ніяких негативних суджень, якщо щось не виходить.
10.
Вчіть доводити справу до кінця.
Пам’ятка для
вчителів та батьків
1.
Ставте перед дитиною чітку мету його роботи.
2.
Робота повинна бути цікавою не батькам чи учителю, а
дітям. Краще обирати тему із змісту навчальних предметів.
3.
Давайте учневі цікаву справу, результати якої він може
передбачити.
4.
Прагніть самі підходити до усього творчо і навчайте цьому
дитину.
5.
Відкривати у кожній дитині її індивідуальні нахили та
здібності.
6.
Учіть здобувати інформацію, а приймати її у готовому
вигляді.
7.
Учіть дітей діяти незалежно.
8.
Навчіть дітей відчувати брак інформації і не боятися про
це заявити.
9.
Вчіть прогнозувати.
10.
Створюйте ситуації, де дитина зможе застосувати отримані
навички у вирішенні пізнавальних завдань.
11.
Пторібно пам’ятати:
пізнавальна активність – це успішна навчальна мотивація. Особливої уваги у
початковій школі потребує завершальний етап проектної діяльності – презентація
(захист) проекту.
Правила презентації
для учня
1.
Знайди зручне положення тіла і місце для рук.
2. Спокійно дивися
на слухачів.
3. Назви тему.
4. Зацікав слухачів
виступом.
5. Говори вільно.
Слідкуй за жестами та мімікою.
6. Підкреслюй
важливі думки у своїй роботі, змінюючи тон голосу. Тон створює музику виступу.
7. Роби паузи, щоб
слухачі могли усвідомити те, що почули.
8. Логічно закінчи
свій виступ.
Пам’ятка для учителя при підготовці до презентації
1.
Допоможіть учням провести самооцінку проекту:
·
Чому розпочали роботу над проектом?
·
Чи вирішили проблему?
·
Як оцінили вашу роботу люди, які знайомилися з нею?
·
Що не дороблено, а що хотілося б змінити?
2. Допоможіть
оцінити процес проектування.
3. Допоможіть учням
підготувати проект до презентації. Розробіть план виступу.
4. Не варто із
презентації робити виставу, це відволікає від суті.
5. Оцінка проекту
повинна носити стимулюючий характер.
6. Не варто
перетворювати презентацію проектів у змагання. Краще виділити номінації.
Отже, можна зазначити, що системне
запровадження проектної технології в школі (починаючи з початкової ланки)
призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну
технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод
організації та планування своєї подальшої життєдіяльності. Врешті це сприяє
підготовці молоді, яка ґрунтує свою діяльність на основі демократичних
цінностей, схильна до навчання впродовж життя, здатна бути конкурентноздатною
на європейському і світовому освітніх просторах .
Свій виступ я б хотіла закінчити словами
В.Сухомлинського. Вслухайтесь в них і задумайтесь. Ці слова дуже важливі і
актуальні в сучасній педагогіці: «Навчити дитину вчитися,
дати їй уміння, за допомогою яких вона буде самостійно здійматися зі
сходинки на сходинку довгого шляху пізнання, - це одне з найскладніших завдань
вчителя. Саме у його здійсненні – ключ до тієї педагогічної мудрості,
опанування якої робить нашу працю творчою.»
В.О. Сухомлинський
В.О. Сухомлинський
Немає коментарів:
Дописати коментар